home دسته‌بندی نشده در شرکت هواپیمایی دولتی قشمایر چه می گذرد؟ / آیا قرارداد چارتر بدون مزایده تمدید می شود؟

در شرکت هواپیمایی دولتی قشمایر چه می گذرد؟ / آیا قرارداد چارتر بدون مزایده تمدید می شود؟


به گزارش «تابناک»، حواشی مربوط به اموال بابک زنجانی تمام نشدنی است و حتی پس از اینکه دولت و شرکت ملی نفت بخشی زیادی از این اموال را در ازای مطالبات نجومی از وی به دست آورده اند، همچنان خبرساز هستند.

به گزارش تابناک؛ در جدیدترین مورد، ابهامات مالی عجیبی درباره برخی تصمیمات و اقدامات شرکت قشم ایر شنیده می شود که سهام آن در ازای بخشی از بدهی زنجانی به شرکت ملی نفت ایران واگذار شده است که ریشه در دولت قبل دارد. به نظر می رسد نیاز به ورود دارد. مدیران ارشد جدی در دولت سیزدهم.

ماجرا از آنجا شروع شد که مالکیت و مدیریت شرکت هواپیمایی موفق، نوپا و سودآور سابقاً به دولت واگذار شد. نکته مثبت این امر بازگشت بخشی از بیت المال برای جلوگیری از اتلاف منابع متعلق به مردم بود، اما دولت که ثابت کرده تاجر خوبی نیست، از همین جا در سه دوره مدیریتی متوالی دست به اقدامات تخریبی زد. بنابراین تصمیم گرفت مسیر مهم پروازی خود را در قالب قراردادهای چارتر به شرکت های خصوصی واگذار کند! خطوطی بودند که اصلا مشکل مسافری نداشتند و فروششان تقریبا تضمینی بود.

از اینجا، همه چیز پیچیده تر شد و اینجاست که مزایای واقعی پرواز به چارتر کننده آشکار می شود. جالب اینجاست که در تمام سال های اخیر، تنها دو یا سه شرکت چارتر ویژه با این رتبه طلایی و بقیه رقبا تقریبا حذف شده اند. از بازار رقابت

بد نیست برای درک حجم ارقام دو سه نمونه از واگذاری های عجیب به شرکت های چارتر فوق را مرور کنیم.

تفاوت 60 درصدی نرخ پرواز استانبول در اکتبر 1998

به عنوان مثال طبق نامه شماره 1276/11/98 در تاریخ 98/06/26 پروازهای تهران به استانبول و بالعکس از تاریخ 98/01/07 با مبلغ 19200000 ریال (کل رفت و برگشت) به صورت چارتر در حالی که در در همین مدت میانگین قیمت فروش پروازهای تهران-استانبول-تهران قشم ایر در بازار بر اساس اطلاعات موجود و جستجو شده توسط خبرنگار تابناک در سایت علی بابا معادل 30.700000 ریال بوده است که نسبت به قیمت آن مقایسه شده است. تکلیف 60 درصد بیشتر است!

– تصویر نامه اعلام نرخ پرواز به چارتر کننده در شهریور 98

در شرکت هواپیمایی دولتی قشمایر چه می گذرد؟  / آیا قرارداد چارتر بدون مزایده تمدید می شود؟

شکاف بزرگ بین نرخ فروش و انتقال در پروازهای استانبول در ماه اوت 97

میانگین قیمت فروش پروازهای قشم ایر از تهران به استانبول در مرداد 97 برابر با 27.80000 ریال است. در همین مدت میانگین قیمت انتقال این پروازها به چارتر کننده معادل 15000000 ریال است که نشان می دهد قیمت فروش در بازار 85 درصد بیشتر از قیمت انتقال به چارترکننده است. اسناد قیمت این ترانسفر در شرکت هواپیمایی موجود است و از طریق مراجع ذیصلاح قابل دسترسی است.

تفاوت 85 درصدی نرخ پرواز استانبول در ماه آگوست 98

بر اساس نامه شماره 825/11/98 در تاریخ 98/04/25 از قشم ایر به چارتر کننده پرواز، قیمت مسیر تهران-استانبول-تهران 17,500,000 ریال اعلام شده است ضمن اینکه مجددا بر اساس داده های موجود در به گزارش خبرنگار تابناک، میانگین قیمت فروش این پرواز در بازار در مدت مشابه 32500000 ریال بوده که 85 درصد بیشتر از قیمت تعیین شده برای چارترکننده است!

– تصویر نامه اعلام نرخ پرواز به چارتر کننده مرداد 98

در شرکت هواپیمایی دولتی قشمایر چه می گذرد؟  / آیا قرارداد چارتر بدون مزایده تمدید می شود؟

پس از برگزاری حراج، قیمت ها و شرایط را به نفع چارتر کننده برنده تنظیم کنید!

اما ماجرای ابهامات قشم ایر به این انحصار عجیب ختم نمی شود و موضوع زمانی جالبتر می شود که در پی اعتراض شدید شرکت های کوچک و بزرگ فعال در این بازار، این شرکت مزایده واگذاری پروازها را برگزار می کند. از برخی شرایط به نفع چارتر کننده که بگذریم، پس از اعلام برنده مزایده به ماجرا می رسیم.

در ادامه حراج، دو شرکت در دو مسیر برنده به رقابت پرداختند، اما با شروع موج کرونا، یکی از دو شرکت برنده – که مسیر استانبول را داشت – به دلیل اجرای مفاد قرارداد و ضرر و زیان، ورشکست شد. میلیاردها دلار، و مجبور به کناره گیری شد. کشیده؛ اما شرکت بعدی که شامل الطاف ویژه قشم ایر بود، به شهرهایی که متعهد شده بود (شهرهای ساحلی ترکیه) پرواز نکرد و عملاً خود را مجبور به انجام تعهدات خود نکرد. جالب اینجاست که این شرکت خاص پس از ورشکستگی شرکت اول، مسیر استانبول را بدون مزایده پرواز جدید تصاحب کرد!

یکی دیگر از خدمات طلایی به چارتر کننده لغو پروازهای سخت فروش بدون جریمه است! یعنی چارتر کننده پروازهایی را که به سختی می توان آنها را با قیمت مناسب به فروش رساند، بدون جریمه لغو کرد. یک معامله سودآور، با ریسک بسیار کم! در واقع زمانی که بازار ریسک نداشته باشد و فروش با قیمت مناسب انجام شود، چارتر کننده پرواز را حفظ می کند و سود می برد و زمانی که فروش در معرض خطر و ضرر باشد، ظرفیت چارتر را کاهش می دهد و ظرفیت خالی را به داخل می برد. حساب هواپیمایی یا پرواز را به طور کلی لغو می کند.

حالا به قسمتی می رسیم که در مورد حد وسط صحبت می کنیم. یعنی پایان قرارداد قشم ایر با برندگان مزایده قبلی در این ماه. به نظر می رسد فسخ قرارداد با این دو شرکت ویژه به مدیریت خانم ها الف و خ، برای مدیران فعلی هلدینگ وابسته به نفت تصمیم آسانی نبوده و شاید فسخ نکرده باشند. قرارداد به دلیل محدودیت های قانونی در چند ماه گذشته. ; اما اکنون که مدت قرارداد به پایان رسیده، شایعات جدی مبنی بر تمدید قرارداد بدون مزایده تا پایان فروردین 1401 به گوش می رسد که دقیقاً فصل اوج پرواز و مسافرت است!

این در حالی است که شایعه تغییرات مدیریتی در قشم ایر و معرفی مدیرعامل جدید طی هفته های آتی، نگرانی های زیادی را برای شرکت های فعالی که به دنبال رقابت آزاد و برابر در بازار هستند، ایجاد کرده است که مبادا در پایان مدیرعامل فعلی، یک تعهد جدیدی برای قشم ایر ایجاد می شود.

هنوز مشخص نیست که این مهلت چهار ماهه اضافی بر چه اساسی در حال انجام است. امتیازی که از حیطه واگذاری فرصت های دولتی خارج است و باید از سوی دستگاه های مسئول جلوگیری شود.

قاعدتاً با نگاه انقلابی و ضد فساد مدیران سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور فعلی، انتظار می رود قبل از وقوع هر حادثه جنجالی، وزارت نفت در این موضوع ورود کرده و از هرگونه اقدام غیرقانونی در این زمینه جلوگیری کند. .

منبع درخشان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.