home دسته‌بندی نشده معرفی 5 نیروی رقابتی پورتر – ابزاری برای تجزیه و تحلیل صنعت

معرفی 5 نیروی رقابتی پورتر – ابزاری برای تجزیه و تحلیل صنعت


شناسایی عوامل قدرت و ضعف در تجارت به تعیین موقعیت ما در رابطه با رقبا کمک می کند. و تهیه یک استراتژی مناسب برای بهبود اوضاع.

یک کسب و کار باید بتواند تشخیص دهد که در چه موقعیتی قوی قرار دارد و بیشترین بهره را از آن ببرد ، یا در موقعیت ضعیفی قرار دارد ، با گرفتن بازخورد از وضعیت شرکت تغییر کند. برداشتن یک قدم اشتباه برای هر شغلی موفقیت است.

قبل از ورود به یک صنعت جدید می توانید میزان موفقیت و شرایط را با کمک فاکتورهای مشخص شده توسط پورتر کاملاً بررسی کنید و بعداً با آنها آشنا می شویم و در صورت مساعد بودن شرایط می توانید سرمایه گذاری های جدیدی انجام دهید.

معرفی 5 نیروی باربر

از سال 1979 ، مایکل پورتر ابزاری پنج بخشی برای تحلیل بازار و تعیین جذابیت و سودآوری هر صنعت ایجاد کرده است. در ادامه با هر یک از م theلفه های این ابزار عملی برای موفقیت در کسب و کار آشنا می شویم.

تهدیدی به نام رقابت بین محصولات جایگزین

محصولاتی که از نظر کیفیت و ویژگی های اساسی شباهت های زیادی دارند می توانند جایگزین یکدیگر باشند. در واقع ، این دسته از محصولات ، مشتری با یافتن ویژگی برتر در یکی از آنها ، محصولی را که همیشه ارائه داده جایگزین آن می کند. به عنوان مثال ، می توانیم به نوشابه و آبجو اشاره کنیم. وقتی انواع محصولات جایگزین وجود داشته باشد ، تقاضا برای آن محصول کاهش می یابد و این باعث کاهش قیمت و سودآوری در صنعت می شود.

عوامل موثر بر محصولات جایگزین را می توان به شرح زیر نام برد

  • تمایل خریدار به جای محصولات دیگر
  • قیمت گذاری مناسب محصولات جایگزین
  • محصول جایگزین کم هزینه برای مشتریان
  • تمایزی بین محصول جایگزین جدید وجود دارد که برای مشتریان کاملاً قابل درک است
  • روندهای فعلی یا محصولات گرایشی که در جامعه وجود دارد
  • با پیشرفت علم و فناوری می توان محصولات جدید را جایگزین کرد

در ارتباط با این عوامل ، باید توجه داشت که ممکن است مشتریان برای جایگزینی محصولات به موارد مختلف توجه کنند. به عنوان مثال ، پرواز از تهران به مشهد 45 دقیقه طول می کشد و قطار حدود 12 ساعت در همان مسیر حرکت می کند ، بنابراین برای اینکه مسافر قطار را به هواپیما ترجیح دهد ، قیمت بلیط قطار باید بسیار متفاوت باشد بلیط هواپیما

علاوه بر این ، هرچه محصول پیچیده تر باشد ، درک آن برای مشتری دشوارتر است به طوری که نمی تواند آن را از هم متمایز کند ، به دلیل قیمت پایین ، احتمال جایگزینی آن با محصولات مشابه بیشتر است.

تهدیدی به نام ورود تازه واردان

به طور کلی در هر صنعتی که ورود برای آن برای تازه واردان آسان و در دسترس است. قطعاً این صنعت با چالش کاهش حاشیه سود روبرو خواهد شد. در واقع هرچه بازیگران بیشتری در یک صنعت دخیل باشند ، رقابت بین آنها بیشتر خواهد شد. در نتیجه ، آنها حاشیه سود خود را کاهش می دهند تا بتوانند با رقبای خود رقابت کنند.

برای اجرای استراتژی کاهش سود معمولاً از روش های زیر استفاده می شود:

  • آنها تخفیف ویژه و بیشتر از رقبا به مشتریان خود ارائه می دهند.
  • آنها بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت برای محصول خود به دلیل این ویژگی ها ، گزینه های خاصی را به محصول اضافه می کنند.
  • آنها برای اجرای مبارزات تبلیغاتی خود هزینه می کنند.

هرچه موانع ورود به یک صنعت بیشتر باشد. فعالان کنونی صنعت کنترل بیشتری بر اوضاع دارند و معمولاً حاشیه سود خوبی دارند.

قدرت چانه زنی مشتری

منظور مشتری در این مرحله افرادی است که خرید می کنند و نه مصرف کنندگان نهایی. به عنوان مثال ، در کارخانه های لبنیات ، سوپرمارکت ها و مشتریان آنها ، نه کسانی که محصولات خود را مصرف می کنند.

در این بخش ، Porter به نیرویی که مشتریان در اختیار دارند برای فشار بر تولید کننده اشاره دارد. در واقع ، برای از دست ندادن مشتری ، مشاغل تمایل دارند سود خود را کاهش دهند و محصولات خود را ارزان تر و بدون افت کیفیت ارائه دهند.

در این بخش ، آیا مشاغل سعی در افزایش کیفیت محصولات بدون افزایش قیمت دارند یا محصولات را با کاهش قیمت و بدون کاهش کیفیت ارائه می دهند. به همین دلیل است که آنها حاشیه سود خود را کاهش می دهند.

معرفی 3 عامل مهم و مهم در افزایش قدرت چانه زنی مشتریان

  • خریداران متمرکز

در برخی مشاغل ، تعداد مشتری محدود است اما حجم خرید زیاد است. در نتیجه نمی توان حتی به راحتی یک مشتری را در این مشاغل نادیده گرفت. مشتریانی که در این شرایط هستند می توانند فشار بیشتری به قیمت های پایین وارد کنند یا شرایط بهتری را در تجارت ایجاد کنند.

  • هزینه های کم مرتبط با جایگزینی یک رقیب

هرچه هزینه جابجایی مشتری از یک مارک به برند دیگر کمتر باشد ، قدرت بیشتری نیز برای مشتری ایجاد می کند. به عنوان مثال ، اگر تصمیم دارید کفش های خود را به جای brand v از مارک f بخرید ، چقدر برای شما هزینه دارد یا برای شما زمان می برد.

  • ورود مشتری به همان زمینه فعالیت

زمانی که در یک صنعت هستند مشتریان توانایی خرید کامل تجارت تامین کننده را دارند. مشاغل باید محتاط باشند و سعی کنند موقعیت خود را با کاهش حاشیه سود خود حفظ کنند.

به عنوان مثال ، افراد زیادی هستند که به دلیل هزینه بالای چاپ عکس ، چاپگر شخصی خریداری می کنند یا ناشران کتابی که برای صرفه جویی در هزینه ، چاپخانه خود را راه اندازی می کنند.

قدرت چانه زنی تامین کنندگان

برای هر مشاغل ، تعدادی تأمین کننده اصلی وجود دارند که مواد اولیه ، تجهیزات ، امکانات مورد نیاز برای تولید و عرضه محصول نهایی را به مشاغل دیگر ارائه می دهند. به عنوان مثال ، می توان به هتل هایی اشاره کرد که تأمین کنندگان آژانس های مسافرتی هستند. شرکت های فولادی تأمین کنندگان شرکت های خودروسازی نیز هستند.

عوامل موثر بر قدرت چانه زنی تأمین کنندگان:

  • تعداد محدودی از تامین کنندگان محصولات محدود را ارائه می دهند
  • هیچ جایگزینی برای تأمین کنندگان فعلی در صنعت وجود ندارد.
  • محصولات تولید شده از اهمیت زیادی برای خریداران برخوردار است.
  • عرضه سود بیشتری نسبت به خرید دارد.
  • بین رقبا تمایز مناسبی قائل شوید
  • هزینه های ثابت بالا
  • هزینه های بالای تعویض
  • و …

رقابت بین فعالان فعلی صنعت

رقابت بین اعضای فعال یک صنعت می تواند حاشیه سود را کاهش دهد. علاوه بر این ، رقابت زیاد در صنعت از جذابیت خارجی برای ورود به صنعت تا حد زیادی می کاهد.

عوامل موثر بر رقابت بین فعالان صنعت:

  • تعداد رقبا
  • ابعاد صنعتی که در آن فعالیت می کنید و میزان رشد آن
  • تعیین موانع خروج (هزینه جابجایی و خروج صنایع از بازار)
  • تعداد رقبا و ابعاد گسترش هر یک
  • پیچیدگی
  • هزینه های ثابت و ارزش افزوده هر کسب و کار
  • هزینه تبلیغات

نتایجی که اظهار شده

با کمک مدل Porter و با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مدل swot می توان شرایط یک صنعت را کاملاً بررسی کرد. در واقع ، این مدل به شما کمک می کند تا عوامل مختلفی را که بر وضعیت یک صنعت تأثیر می گذارد ، مانند تأمین کنندگان ، مشتریان و غیره ، بررسی کنید و با ایجاد برخی تغییرات احتمالی تعادل قدرت را در تجارت خود حفظ کنید.

تجزیه و تحلیل پنج نیروی پورتر به مشاغل کمک می کند تا نیروهای سازنده رقابت در یک صنعت را درک کنند. یا توجه به این اطلاعات می تواند استراتژی خوبی ارائه دهد و سود و فروش را افزایش دهد.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.