home دسته‌بندی نشده راهنمای کاملی برای روش های قیمت گذاری محصول

راهنمای کاملی برای روش های قیمت گذاری محصول


قیمت گذاری محصولات می تواند دشوار و چالش برانگیز باشد. شما به عنوان یک بازاریاب محصول ممکن است قیمت بسیار بالایی تعیین کنید و فروش خوبی نداشته باشید و یا با تعیین قیمت پایین برای کالایی درآمد شما کاهش یابد.

قیمت گذاری یک محصول می تواند در طولانی مدت بر روی تجارت شما تأثیر بگذارد. روش های مختلف قیمت گذاری وجود دارد که با توجه به عوامل مختلف می توان از آنها استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که قیمت گذاری مناسب برای یک محصول می تواند حاشیه سود آن را به حداکثر برساند.

استراتژی های قیمت گذاری

3 استراتژی زیر مهمترین روش قیمت گذاری محصولات و خدمات است که می توانید در تجارت خود استفاده کنید.

  • قیمت گذاری با هزینه
  • قیمت گذاری بر اساس ارزش محصول در ذهن مشتری
  • قیمت گذاری مبتنی بر بازار

قیمت گذاری بر اساس هزینه

در این روش قیمت گذاری ، شما باید هزینه های مربوطه را محاسبه کنید. سود مورد نظر را مشخص کنید. اکنون قیمت محصول از مجموع هزینه ها با سود مورد نظر شما بدست می آید.

بیشتر خرده فروشان از این استراتژی با اختلاف کمی استفاده می کنند. آنها برای هر محصول سود مشخصی دریافت می کنند. به عنوان مثال ، آنها 1000 تومان به قیمت هر محصول اضافه می کنند و آن را به مشتریان خود می فروشند.

از طرف دیگر تولیدکنندگان از این استراتژی برای قیمت گذاری بر اساس میزان بازده سرمایه گذاری که انتظار دارند استفاده می کنند. نرخ بازده سرمایه گذاری معمولاً به طور متوسط ​​توسط صنایع مختلف تعیین می شود. به عنوان مثال ، نرخ بازده سرمایه گذاری در صنعت پوشاک 25٪ است. در نتیجه ، تولیدکنندگان فعال در این زمینه 25٪ به قیمت محصولات خود اضافه می کنند.

قیمت گذاری بر اساس ارزش کالا در ذهن مشتری

ران جانسون ، مدیر عامل جی سی پنی ، قیمت گذاری را بسیار آسان می داند. زیرا مشتری حاضر نیست کالایی حتی 1 پنی گرانتر از شما خریداری کند.

در نتیجه ، شرکت ها برای اینکه آنها را متقاعد به پرداخت قیمت مناسب کنند ، باید ارزش بیشتری به مشتریان خود ارائه دهند. در واقع ، شرکت ها بیش از یک محصول به هر مشتری ارائه می دهند. حسن نگرش ، اعتماد ، نام تجاری ، خدمات پس از فروش مقادیری است که مشتری مایل به پرداخت بیشتر برای آن است.

به عنوان مثال ، اغلب اتفاق می افتد که خریدهای معمول روزانه خود را فقط از یک فروشگاه خاص انجام می دهید. دلیل این امر می تواند برخورد خوب فروشنده یا قیمت مناسب کالاها باشد.

به عنوان مثال Caterpillar ، ماشین آلات سنگین و تجهیزات ساختمانی را تولید می کند. البته قیمت محصولات این شرکت از سایر رقبا بالاتر است. با این وجود ، مشتریان منظم و راضی بسیاری نیز دارد که حاضرند بدون مشکل قیمت بالاتری بپردازند.

بازاریاب های این شرکت می گویند مشتریان به دلیل کیفیت بالای محصولاتشان ، خدمات پس از فروش و اعتماد به برندشان ، حاضرند قیمت بالاتری نسبت به رقبا بپردازند.

قیمت براساس شرایط بازار

بعضی اوقات تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را بر اساس محصولات مشابه موجود در بازار ، قیمت رقبا یا حتی براساس پولی که مردم مایل به پرداخت این محصول هستند تعیین می کنند.

این استراتژی را می توان یکی از ساده ترین راه های قیمت گذاری محصولات و خدمات دانست. به عنوان مثال ، یک تولید کننده تلویزیون ممکن است قیمت محصولات خود را بر اساس قیمت رقبا و سایر محصولات موجود در بازار تعیین کند.

مدل های قیمت گذاری

تاکنون با سه استراتژی اصلی قیمت گذاری آشنا هستید. اما با توجه به شرایط بازار امروز ، امکان محاسبه مستقیم قیمت محصول و قیمت گذاری آن با افزودن سود مشخص برای شما امکان پذیر نیست.

تصور کنید تولید پیراهن دارید ، هزینه تولید هر پیراهن برای شما 40000 تومان است. شما 40000 تومان سود برای محصول خود تعیین می کنید. آیا پیراهن های شما در بازار با قیمت 80000 تومان فروخته می شود؟ اگر بتوانید محصول خود را با این قیمت به بازار عرضه کرده و بفروشید ، فروش خوبی خواهد بود؟

قطعاً پیراهن های مشابه محصول شما با قیمت پایین در بازار وجود دارد. از طرف دیگر ، مارک های معتبری در بازار پوشاک وجود دارد که افراد به دلیل اعتمادی که به برند خود دارند ، حاضر به خرید آن با قیمت بالاتر هستند.

در نتیجه ، ما نمی توانیم محصولات خود را با کمک سه استراتژی اصلی ذکر شده قیمت گذاری کنیم و انتظار فروش بالا و استقبال عمومی را داشته باشیم. هنگام تعیین قیمت با توجه به شرایط بازار ، باید نحوه قیمت گذاری رقبا ، ارزشی که برای مشتری دارد ، هزینه تولید تا زمان عرضه را در نظر بگیرید تا قیمت محصول تعیین شود. در اینجا چند مدل قیمت گذاری رایج آورده شده است که می توانید در این زمینه استفاده کنید.

  • قیمت گذاری نفوذی

به این ترتیب شما ابتدا قیمت محصول خود را با حداقل سود و قیمت کمتر نسبت به سایر رقبا اعلام می کنید. این امر می تواند توجه مخاطبان را به سمت شما جلب کند ، پس از اینکه نفوذ کافی در بازار داشتید می توانید قیمت ها را افزایش دهید.

این روش قیمت گذاری زمانی موثر است که مشتریان شما به قیمت حساس باشند. بنابراین با این روش موانع ذهنی مشتری در مورد قیمت را برطرف می کنید. این فرصتی را برای مشتری ایجاد می کند تا محصولات شما را تجربه کند.

  • قیمت گذاری اقتصادی

در این روش قیمت گذاری ، تولید کننده سعی می کند ارزان ترین روش تولید و فروش کالا را انتخاب کند تا با کاهش هزینه های تولید ، قیمت نهایی محصول را کاهش داده و مشتریان بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

با کمک این روش قیمت گذاری ، شرکت های بزرگ و معتبر می توانند میزان فروش محصولات خود را تا حد زیادی افزایش دهند زیرا مشتریان به آنها اعتماد می کنند و با ارائه محصولات ارزان قیمت و اقتصادی فروش بیشتری را تجربه می کنند. از طرف دیگر ، نمی تواند استراتژی خوبی برای قیمت گذاری محصولات در شرکت های کوچک باشد. زیرا آنها بازار کوچکی دارند و ممکن است مشتریانشان کاهش قیمت را ناشی از عدم کیفیت مناسب بدانند.

  • قیمت گذاری فریمیوم

استفاده از این روش در دنیای دیجیتال بسیار رایج است. بارها اتفاق افتاده است که شما نرم افزار را به صورت رایگان بارگیری کرده اید ، اما پس از چند بار استفاده از آن و آشنایی با آن ، برای ادامه کار یا استفاده از برخی ویژگی های خاص ، باید آن برنامه یا ویژگی های خاص آن را خریداری کنید.

در این مدل قیمت گذاری ، مشتری ابتدا با محصول شما آشنا می شود و تجربه استفاده از آن را می داند ، سپس بر اساس نیاز و تجربه خود خرید می کند.

  • قیمت گذاری روانشناختی

در ذهن مشتری قیمت 49،900 بسیار پایین تر از 50،000 تومان به نظر می رسد. به نظر شما این دو عدد تفاوتی با هم ندارند اما تحقیقات نشان می دهد فروش محصولاتی که 49900 قیمت دارند بیشتر از محصول 50،000 تومانی است. این روش قیمت گذاری یکی از پر کاربردترین مدل ها در سراسر جهان است.

  • قیمت اکستنشن مو

هنگامی که یک شرکت محصول جدیدی را با فناوری نسبتاً بالا روانه بازار می کند. برای قیمت گذاری آن ، با کمک این استراتژی ، قیمت بالایی را انتخاب می کند. پس از مدتی با ورود رقبای دیگر برای افزایش سهم خود در بازار ، به تدریج از قیمت محصول کاسته می شود.

حضور رقبا و محصولات مشابه تنها دلیل کاهش قیمت نیست ، اما پس از مدتی مردم محصول شما را با قیمت بالاتری خریداری کردند و محصول در بازار مستقر شد ، برای ادامه نفوذ در بازار هدف باید از قیمت کاسته شود.

به عنوان مثال ، در سال 1990 ، سونی برای اولین بار تلویزیون های HD را با قیمت بسیار بالای 43000 دلار معرفی کرد. پس از مدتی به تدریج قیمت محصولات آن کاهش یافت ، به طوری که در سال 1993 قیمت این تلویزیون ها به 6000 دلار رسید و در سال 2010 با تنها 600 دلار می توانید تلویزیون 40 اینچی HD تهیه کنید.

نتیجه

در این مقاله با انواع مهم مدل های قیمت گذاری و همچنین استراتژی های اصلی قیمت گذاری برای یک محصول آشنا خواهید شد. اما در پایان این شما هستید که می توانید محصولات خود را با توجه به هدف و موقعیت خود در بازار قیمت گذاری کنید.

شما به عنوان ارائه دهنده کالا یا خدماتی که قیمت گذاری می کنید ، می توانید از استراتژی های فوق یا ترکیبی از آنها بر اساس شرایط قیمت گذاری استفاده کنید.

قیمت گذاری محصولات یک فرآیند است. استراتژی های قیمت گذاری همیشه حاشیه سود شما را افزایش نمی دهند اما شما ممکن است از استراتژی برای جلوگیری از نفوذ رقبا به بازار هدف خود استفاده کنید که بر اساس آن باید از قیمت پایین برای نفوذ به بازار و حفظ بازار هدف خود استفاده کنید.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.